Offcanvas Menu NL

Waarom stijgt de premie van een brandverzekering meer dan die van de autoverzekering?

Volgens cijfers van de overheidsdienst economie werd de premie voor de verplichte autoverzekering (BA-auto) de voorbije maanden gemiddeld 1,9% goedkoper, terwijl die van een brandverzekering met 5,9% steeg. Hoe komt dat?


Een eerste reden is dat de verzekeringmaatschappijen niet gehouden zijn aan ‘wettelijke’ regels om de prijs van een autoverzekering te bepalen. Er is meer ‘vrije’ concurrentie. De brandverzekering moet daarentegen de ABEX-index volgen. De ABEX-index weerspiegelt het nationaal gemiddelde en de evolutie van de bouwprijs van gebouwen en privéwoningen. Ze houdt onder andere rekening met de prijs van de basismaterialen, de kostprijs van arbeid en de verschillen die bestaan tussen de regio’s. In mei 2018 bedroeg de ABEX-index 789, in mei 2019 819, wat al een verhoging betekent van bijna 3,9%. De koppeling aan de ABEX-index zorgt er voor dat de verzekeringsmaatschappijen een schadevergoeding uitbetalen op basis van de heropbouwwaarde op voorwaarde dat er geen onderverzekering is.

Een andere reden zijn de schadestatistieken, die de basis zijn om verzekeringspremies te berekenen. Voor de autoverzekeringen bijvoorbeeld zijn die de laatste tien jaar fel verbeterd. In 2010 lag die frequentiegraad nog op 7,21. Op elke 1.000 wagens met een verzekering BA (burgerlijke aansprakelijkheid) waren er toen 72 die een ongeval met schade hadden veroorzaakt. In 2017 was die frequentiegraad gezakt tot 5,98, dus voor minder dan 60 op 1.000 wagens was er een schadedossier ingediend. Deze daling van schadegevallen is onder andere te wijten aan een betere weginfrastructuur, de sensibiliseringscampagnes rond veiligheid en de rijhulpsystemen in de voertuigen.

De schadestatistieken van de  brandverzekering worden daarentegen zwaar geteisterd door de schade veroorzaakt door natuurkrachten. Voor de stormen van maart betaalden de Belgische verzekeringsmaatschappijen meer dan 200 miljoen euro uit aan hun klanten. En in juni waren er weer nieuwe stormen en onweders die de verzekeraars veel geld zullen kosten. Uiteraard heeft dit een impact op de verzekeringspremies. Daar waar de schade door natuurkrachten pakweg 10 jaar geleden eerder een éénmalige gebeurtenis was, zien we de laatste jaren dat ze jaarlijks en zelfs meerder keren per jaar terugkeert.

Een derde reden is de evolutie van waarborgen in de brandverzekering. De brandverzekering wordt  steeds meer een woningverzekering met uitgebreide waarborgen en vaak bijkomende betalende opties, zoals een verzekering tegen diefstel na inbraak in de woning, schade aan de tuin met alles wat zich in en op de tuin bevindt. Steeds meer klanten kiezen voor deze opties wat uiteraard ook de brandverzekering duurder maakt. Het aanbieden van uitgebreide waarborgen (bv. het kot van het studerende kind is ook verzekerd in de brandverzekering, sommige maatschappijen betalen de schade aan een laptop en zelfs de schade aan de software na inwerking van elektriciteit,…) zorgt er tevens voor dat de schadestatistieken er niet beter op worden.

Moraal van het verhaal is dat de brandverzekering of woningverzekering niet beschouwd kan worden als ‘eenheidsworst’. Een rijwoning heeft niet dezelfde waarborgen nodig als een villa met een grote aangelegde tuin en een zwembad. Jonge huurders van een appartement hebben een andere verzekering nodig dan eigenaars van een villa, …. Omdat er op het vlak van waarborgen (al dan niet met een extra-premie) veel verschillen bestaan tussen de maatschappijen is het altijd goed om voorafgaand een analyse te maken van het risico om daarna de juiste verzekering af te sluiten.   

  • Aangemaakt op .
  • Laatste update op .

Contactgegevens

OOSTENS INSURANCE
Av. de Limburg Stirumlaan, 30
1780 Wemmel
Tel 02 523.92.92
oostens.assur@oostens.be
KBO 0786.799.464
FSMA nr 0786.799.464

Copyright © 2018 Oostens Insurance. Webconcept by Nextmove

Deze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologiën.   Meer info.     Verdergaan

We maken bij het aanbieden van deze informatie en diensten gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Daarmee kan onder andere het gedrag van gebruikers op deze website anoniem worden geanalyseerd. U kan uw browser instellen om u te waarschuwen wanneer een cookie wordt aangemaakt of om de automatische aanmaak ervan te verhinderen. U kan het gebruik van cookies door deze website weigeren, maar dit kan wel de functionaliteit en het gebruiksgemak beperken.

Deze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologiën.   Meer info.     Verdergaan

We maken bij het aanbieden van deze informatie en diensten gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Daarmee kan onder andere het gedrag van gebruikers op deze website anoniem worden geanalyseerd. U kan uw browser instellen om u te waarschuwen wanneer een cookie wordt aangemaakt of om de automatische aanmaak ervan te verhinderen. U kan het gebruik van cookies door deze website weigeren, maar dit kan wel de functionaliteit en het gebruiksgemak beperken.

Cliquez ci-dessous pour chatter via WhatsApp ou envoyez-nous un email à oostens.assur@oostens.be ou comptoir.assur@oostens.be

Contactez-nous via WhatsApp
Close and go back to page